Monday, June 10, 2013

Resepi Donut Lembut dan Sedap

Assalamualaikum semua. Apa khabar? Semoga sihat-sihat dan tembun-tembun belaka seperti donut. Eh jangan la marah.. comel apa tembun macam donut. hehehe

Atas desakan tampa henti kawan-kawan meminta resepi donut yang ditayang di fesbuk tempoh hari, terpaksalah saya membanting tulang jari menaip resepi donut tersebut sebelum dituduh kedekut ilmu malah paling teruk lagi mungkin ada yang menuduh saya penyebab anak-anak mereka kelaparan donut. Agh, ini satu beban psychology yang amat berat untuk ditanggung terutamanya jika ia melibatkan Mr. Tunat anak kawan saya yang suka sangat makan donut tu.

Tampa berlengah lagi marilah kita menyediakan bahan-bahan dulu :

Telur : 2 biji
Tepung : 1 kilo
Softpro : 1 sudu kecil *opptional*
Planta : 2 sudu besar
Susu pekat manis : suku tin *korang boleh adjust kalau tak suka doh tu manis sangat. 2 - 3 sudu besar pon ok. saya suka ada rasa manis sikit, lemak-lemak masin sikit.. haa cemtuu*
Garam : secubit
Air : 1 cawan penuh
Yis : 1 peket yang kecik tu, campurkan dengan air panas 1/2 cawan dan air sejuk 1/2 cawan. Letak 2 sudu gula. kacau biar naik.


Setelah menyediakan barang-barang semua, mari kita mulakan membuat donut. cara-caranya :

1) Campurkan semua bahan-bahan diatas dalam bekas mixer. (Tepung , telur, softpro, planta, susu pekat manis, garam, air, yis)

2) Uli sampai jadi doh

3) Bentukkan mereka bulat-bulat dan biarkan mereka rehat sampai naik macam dalam gambar dibawah ni.



4) Buat lubang di tengah bila nak goreng dalam minyak panas. Balik-balikan donut biar dapat warna sekata.

5) Untuk hiasan, boleh letak gula caster yang dikisar halus macam saya buat dibawah ni. Atau pun boleh celup dalam chocolate cair! Yumm! :9



Selamat mencuba ya! Hidup donut! Donut for all! ok. bye. :D




9 comments:

Fatimah muzaffar said...

Anak sape la agaknye tuh.. Hehe..
Thankx anyway :)

Fatimah muzaffar said...

Anak sape la agaknye tuh.. Hehe..
Thankx anyway :)

che sakinah said...

hahaha! sila la cuba resepi ni mak Mr. Tunat :D

Anonymous said...

Hello there, I found your site by means of Google whilst looking
for a comparable subject, your web site came up, it appears to be like good.

I've bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, just turned into alert to your blog through Google, and located that it's truly informative.
I am going to be careful for brussels. I will appreciate for those who proceed this in
future. Numerous other people will be benefited out of your writing.

Cheers!

Review my homepage :: prefer

Anonymous said...

I think this is among the so much significant information for me.
And i'm happy reading your article. However should statement on some general issues, The web site style is ideal, the articles is actually great : D. Good job, cheers

Feel free to visit my blog post just click the up coming document (students.marlingtonlocal.org)

Anonymous said...

Hi there, I believe your web site may be having web browser
compatibility issues. When I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in IE, it has some overlapping
issues. I just wanted to give you a quick heads up! Aside from that, fantastic website!


Have a look at my web-site :: golfpark idstein ()

Anonymous said...

Nice post. I used to be checking constantly this weblog and I'm inspired! Extremely useful information specifically the remaining phase :) I handle such info a lot. I used to be seeking this certain information for a very long time. Thank you and best of luck.

Also visit my homepage ... golftec ()

Anonymous said...

Great work! That is the kind of information that should be shared across the web.
Disgrace on the search engines for no longer positioning this put
up higher! Come on over and consult with my site . Thank you =)

Feel free to visit my web site :: slimming tea

Anonymous said...

You made some really good points there. I looked on the web for additional
information about the issue and found most individuals will go along with your
views on this web site.

My homepage ... visit This backlink