Friday, January 20, 2012

Business Idea

Baru-baru ni saya pergi training for Business Idea and Business Planing sebagai persediaan untuk IHL Business Plan Competition yang akan berlansung pada tahun ini. Yang pergi training tu ada la dalam 6 kumpulan. Masing-masing bawa idea untuk dianalisa dan diperbaiki oleh Mr Brian.


Mr Brian pakai baju kotak-kotak putih biru. Saya? cari yang paling cute. hahaha.


Mr Brian Crowley ni merupakan CEO syarikat MSW Solution Sdn. Bhd, juga merupakan judge untuk IHL Business Plan Competition. Bagi saya Mr Brian ni seorang yang sangat cool. Sebab, bila dia terang tentang Business Plan ni.. plup plup plup masuk otak... dan banyak juga term-term Techno yang saya kurang faham sebelum ni dah boleh difahami dengan lebih jelas. Mungkin kerana dia seorang yang santai dan ramah menjadikan perbincangan business dan technology sebegini menyeronokan serta mudah difahami. kami pun tidak lah merasa canggung untuk bertanya.

Banyak yang saya belajar dalam 2 hari ini. Tentang Purple cow (Remarkable in business), tentang Cloud computing, Business Planing (writing skill), Strategy Marketing. Okey, dalam kelas memang saya pernah belajar semua tu, tapi ni extra info yang jarang nak dapat dalam kelas. susah cerita. lagi pun malas nak tulis details sangat disini. Tak pe, nanti kalau kita jumpa mana-mana, boleh la bawa sembang topik-topik sebegini. hahahha.

Korang nak tahu Business Idea saya? jeng jeng jeenggg.....


Stress Relief Pillow!

Tayang-tayang begini tak takut ke kalau ada orang curi Idea ni? entah.tak kott. ehh japp! takut jugakk..hahaha. Jangan la curi wey. tak siap lagi nih. Bantal ni masih banyak mudarat untuk dibiar keluar ke pasaran. *Ewwah! takuasaaa..*
Saja letak Gambar bodo-bodo je dulu. ini baru draft. Esok-esok bila dah confirm semua okey baru proceed guna khidmat professional. kann?hehehee..

Lagi pun, masa saya present dekat Mr Brain hari tu, banyak benda yang nak kena betulkan. Contoh; "rolling ocher ball mat" yang perlu dibuang dari bantal tu. nampak tak batu-batu urut yang saya lukis dalam gambar tu? haa.. tu la tuh kengkononnya ocher ball. Anndd saya juga kena fikir balik nak invent technology apa lagi dalam pillow ni..

Korang ada idea? hmm, cuba korang tengok bantal sebelah korang tu sekarang.. agak-agak techno apa yang korang nak bubuh dalam pillow korang tu?
Kalau idea saya laa kann, saya nak letak Application 'Siri' yang macam dalam iPone4s korang tuu.. ekekekekee..


P/S: mula membaca segala bacaaan yang berkaitan dengan IT pula. huhu (--,)

7 comments:

Sidratul Muntaha said...

Assalamualaikum kak. :)

Kak, create bantal yang kalau tidur boleh pilih nak mimpi apa.hehe...

chesakinah said...

Waalaikumsalam :)

wah bagus juga tu. hari-hari lah nak mimpi Dean super natural tuh. hahhaa.. ;p

pick-up the rainbow said...

hi..salam kenalan..nice idea...sgt besh kalau ade itu pilloww...stress bolh buat kita gile..so,sblm rmaai2 jd gler..better u comeout wif the pillow cepat2..;P

chesakinah said...

hi! salam kenal juga :)
bahaya tu stress sampai jadi gila..
ok ok.. nanti saya buat research lagi
cemana nak kurangkan stress mengunakan bantal ni.
kalau boleh, kita nak semua cas-cas negative keluar dari kepala kita kan kan kan. :D

Cik PupuRara said...

che sakinah :)

sangat awesome bantal tu!
nk jd first customer time bantal tu da officially release + da terbukti keberkesanannya bole x?

hee :)

target market da ade daa.
opportunity pun da ade.
kasi jalan saja. :P

Zie Madini said...

wahhh...kalau lah zie di suroh pikir ttg business idea...sumpah otak jammed. HAHA. so solute awak :)

chesakinah said...

@ pura : boleh2.. nak jadi model bantal pon boleh hehehe :)

@ zie : makaseh awak. takpe.. selapas anda tidur atas bantal ini, pasti masalah jam berkurangan. bantal ni berfungsi macam trafic light. merah tido, hijau jaga.* eh dah mcm iklan pulak*. haahaha:D